10 May 2023

6 Simptom Tanda Awal Penyakit Alzheimer

Penyakit Alzheimer ialah gangguan otak yang boleh menjadi lebih teruk dari masa ke semasa. Penyakit Alzheimer menyebabkan otak mengecut dan sel-sel otak akhirnya mati. Ia juga adalah penyebab demensia yang paling biasa dimana penurunan secara beransur-ansur dalam ingatan, pemikiran, tingkah laku dan kemahiran sosial. Perubahan ini menjejaskan keupayaan seseorang untuk berfungsi.

 

Penyakit Alzheimer, Penyebab Alzheimer, Simptom Alzheimer

Tanda-tanda awal penyakit ini adalah terlupa sesuatu peristiwa atau perbualan yang baru terjadi. Dari masa ke semasa, ia berkembang menjadi masalah ingatan yang serius dan kehilangan keupayaan untuk melakukan tugas harian.

 

Ubat boleh memperbaiki atau memperlahankan perkembangan gejala. Program dan perkhidmatan boleh membantu menyokong penghidap penyakit ini.

 

Tiada rawatan yang dapat menyembuhkan sepenuhnya penyakit Alzheimer. Pada peringkat seterusnya, kehilangan fungsi otak yang teruk boleh menyebabkan dehidrasi, kekurangan zat makanan atau jangkitan. Komplikasi ini boleh mengakibatkan kematian.

 

Simptom Dan Tanda Awal Penyakit Alzheimer


Hilangan ingatan adalah simptom utama penyakit Alzheimer. Tanda-tanda awal termasuk kesukaran mengingati peristiwa atau perbualan yang baru berlaku. Ingatan akan menjadi lebih teruk dan simptom lain akan mula timbul apabila penyakit itu berkembang. Pada mulanya, seseorang yang menghidap penyakit ini mungkin menyedari bahawa dia menghadapi masalah untuk mengingati sesuatu dan berfikir dengan jelas. Apabila gejala menjadi lebih teruk, ahli keluarga atau rakan-rakan lebih mudah menyedari kelainan yang berlaku kepada penghidap penyakit ini.

 

Antara simptom atau tanda awal penyakit ini adalah seperti di bawah:

 

Ingatan


Setiap orang ada masanya menghadapi masalah hilang ingatan, tetapi kehilangan ingatan yang berkaitan dengan penyakit Alzheimer adalah berterusan dan menjadi lebih teruk. Lama-kelamaan, kehilangan ingatan menjejaskan keupayaan untuk berfungsi di tempat kerja atau di rumah.

 

Orang yang mempunyai penyakit Alzheimer mungkin:

 

- Mengulangi kenyataan dan soalan berulang kali.

- Terlupa perbualan, temujanji atau acara.

- Tersalah letak barang, selalunya meletakkannya di tempat yang tidak masuk akal.

- Sesat di tempat yang mereka telah tahu dan mahir.

- Akhirnya lupa nama ahli keluarga dan objek.

- Menghadapi masalah mencari perkataan yang sesuai, memberikan pandangan atau mengambil bahagian dalam perbualan.

 

Berfikir dan Menaakul


Penyakit Alzheimer menyebabkan kesukaran untuk menumpukan perhatian dan berfikir, terutamanya tentang konsep abstrak seperti nombor. Melakukan lebih daripada satu tugas sekaligus amat sukar. Ia mungkin mencabar untuk mengurus kewangan, menyemak akaun dan membayar bil tepat pada masanya. Akhirnya, seseorang yang menghidap penyakit Alzheimer mungkin tidak dapat mengenalipasti dan menangani nombor.

 

Membuat Pertimbangan Dan Keputusan


Penyakit Alzheimer menyebabkan penurunan keupayaan untuk membuat keputusan dan pertimbangan yang wajar dalam situasi seharian. Sebagai contoh, seseorang mungkin membuat pilihan yang salah dalam menetapkan aktiviti sosial atau memakai pakaian yang tidak bersesuaian dengan cuaca. Ia mungkin menjadi lebih sukar bagi seseorang untuk menangani masalah harian. Sebagai contoh, orang itu mungkin tidak tahu cara mengendalikan barangan elektrik di rumah atau membuat keputusan semasa memandu.

 

Merancang Dan Melaksanakan Tugas Biasa


Aktiviti rutin yang perlu dilakukan mengikut langkah untuk diselesaikan akan menjadi satu kesukaran bagi penghidap Alzheimer. Ini termasuk merancang dan memasak makanan atau bermain permainan kegemaran. Akhirnya, penghidap penyakit Alzheimer tahap lanjut akan lupa cara untuk melakukan tugas asas seperti berpakaian dan mandi.

 

Perubahan Dalam Personaliti Dan Tingkahlaku


Perubahan otak yang berlaku dalam penyakit Alzheimer boleh menjejaskan mood dan tingkah laku. Masalah mungkin termasuk seperti berikut:

 

- Kemurungan

- Hilang minat dalam aktiviti

- Tidak ingin bersosial

- Perubahan emosi

- Tidak percaya pada orang lain

- Kemarahan atau pencerobohan

- Perubahan dalam tabiat tidur

- Merayau

- Berkhayal

 

Kemahiran Yang Masih Kekal


Walaupun terdapat perubahan besar dalam ingatan dan kemahiran, penghidap penyakit Alzheimer masih dapat mengekalkan beberapa kemahiran walaupun gejala semakin teruk. Kemahiran yang masih kekal mungkin termasuk membaca buku, bercerita, berkongsi kenangan, menyanyi, mendengar muzik, menari, melukis, atau membuat kraf. Kemahiran ini mungkin kekal lebih lama kerana ia dikawal oleh bahagian otak yang belum terjejas.