2 May 2023

Kelebihan Dan Kekurangan Artificial Intelligence (Kecerdasan Buatan) Dalam Kehidupan Manusia

Pada masa kini, teknologi Artificial Intelligence atau Kecerdasan Buatan sangat mempengaruhi kehidupan manusia. Bukan sahaja dalam bidang perkomputeran malah dalam pendidikan, perniagaan, ekonomi, sosial dan semua yang berkaitan dengan sains dan teknologi. Kecerdasan Buatan sangat penting dan berpotensi besar dalam mengautomasikan operasi dan pekerjaan.


Artificial Intelligence


Artificial Intelligence (Kecerdasan Buatan) merupakan salah satu cabang sains dalam menjadikan sesuatu benda mempunyai kepintaran seperti manusia.  Antara cabang penting dalam AI ialah pembelajaran mesin (machine learning) iaitu keupayaan mesin yang mampu ‘belajar’ untuk menjadi pintar.


Secara konsepnya, mesin yang bakal ‘diajar’ manusia perlu dilengkapkan dengan maklumat yang banyak untuk menjadikannya lebih pintar berbanding mesin lain. Dengan kata lain, mesin akan dilengkapkan dengan ribuan percubaan untuk menyelesaikan sesuatu tugas. Di sepanjang proses ini, mesin tersebut akan memahami dan mempelajari konsep untuk menyelesaikan tugas tersebut.


Walaupun teknologi Kecerdasan Buatan ini sudah berkembang maju dan banyak diterapkan, tapi ia juga mempunyai kelebihan dan kekurangan yang memberi kesan secara langsung atau tidak langsung dalam kehidupan manusia.

 

Kelebihan Artificial Intelligence

 

Mengurangkan Kesilapan Manusia (Human Error)


Salah satu kelebihan Kecerdasan Buatan ialah ia dapat mengurangkan ‘’human error’’ dengan amat ketara dan meningkatkan ketepatan. Keputusan yang diambil oleh AI dalam setiap langkah ditentukan oleh maklumat yang dikumpul sebelum ini dan set algoritma tertentu. Apabila diprogramkan dengan betul, kesalahan ini boleh dikurangkan kepada 0.

 

Sifar Risiko


Satu lagi kelebihan besar AI ialah manusia boleh mengelakkan banyak risiko dengan membiarkan robot AI melakukannya untuk kita. Sama ada mematikan bom, pergi ke angkasa lepas, meneroka bahagian lautan yang paling dalam, mesin dengan badan logam dan boleh bertahan dalam suasana yang  sukar dan tidak terjangkau oleh manusia. Selain itu, mereka boleh menyediakan kerja yang tepat dengan tanggungjawab yang lebih besar dan tidak pernah letih.

 

Sentiasa Bersedia 24 Jam Sehari 7 Hari Seminggu


Terdapat banyak kajian yang menunjukkan manusia produktif hanya sekitar 3 hingga 6 jam dalam sehari. Manusia juga memerlukan rehat dan cuti untuk mengimbangi kehidupan kerja dan kehidupan peribadi mereka. Tetapi AI boleh berfungsi tanpa henti dan tanpa rehat. Mereka berfikir lebih pantas daripada manusia dan melakukan pelbagai tugas pada satu masa dengan hasil yang tepat. Mereka juga boleh mengendalikan kerja berulang yang membosankan dengan mudah dengan bantuan algoritma AI.

 

Bantuan Digital


Syarikat-syarikat maju dari segi teknologi yang terlibat dengan pengguna menggunakan bantuan digital, yang tidak perlu menggunakan tenaga manusia. Banyak laman web menggunakan pembantu digital untuk menyampaikan kandungan dan maklumat yang diminta pengguna. Kita boleh membincangkan apa yang diperlukan pengguna dalam perbualan secara maya. Sesetengah chatbots dibina dengan cara yang sulit untuk diketahui sama ada kita bercakap dengan manusia atau chatbot.


Kita semua tahu bahawa setiap perniagaan mempunyai staf perkhidmatan pelanggan yang menangani masalah dan kebimbangan pelanggan. Perniagaan boleh membuat chatbot atau bot suara yang boleh menjawab semua soalan pelanggan mereka dengan menggunakan AI.

 

Ciptaan Baru


Dalam hampir setiap bidang, AI adalah penggerak di sebalik pelbagai inovasi yang akan membantu manusia dalam menyelesaikan sebahagian besar isu yang mencabar. Sebagai contoh, kemajuan terkini dalam teknologi berasaskan AI telah membolehkan doktor mengesan kanser payudara pada wanita pada peringkat awal.

 

Keputusan Yang Tidak Berat sebelah


Manusia didorong oleh emosi, sama ada kita suka atau tidak. AI sebaliknya, tidak mempunyai emosi dan sangat praktikal dan rasional dalam pendekatannya. Kelebihan besar Kecerdasan Buatan ialah ia tidak mempunyai sebarang pandangan yang berat sebelah, yang memastikan ia dapat membuat keputusan yang lebih tepat.

 

Boleh Melakukan Pekerjaan Berulang


Selalunya kita akan melakukan banyak tugas pejabat yang berulang-ulang setiap hari, seperti menyemak dokumen, menghantar emel dan sebagainya. Kita mungkin boleh menggunakan Kecerdasan Buatan untuk mengautomasikan kerja-kerja kecil ini dengan cekap dan juga menghapuskan tugas yang "membosankan" untuk pekerja dan membolehkan mereka tertumpu untuk menjadi lebih kreatif.


Contoh: Di bank, menjadi perkara biasa memeriksa dokumen yang banyak untuk mendapatkan pinjaman, merupakan tugas yang memakan yang masa lama. Pemilik boleh mempercepatkan proses pengesahan dokumen untuk kebaikan kepada pelanggan dan pemilik dengan menggunakan AI Cognitive Automation.

 

Sebagai Aplikasi Harian


Kini, kehidupan seharian kita bergantung sepenuhnya pada peranti mudah alih, gajet dan internet. Kita menggunakan pelbagai aplikasi, termasuk Google Maps, Alexa, OK Google, mengambil swafoto, membuat panggilan, membalas e-mel, dsb. Dengan penggunaan pelbagai teknik berasaskan AI, kita juga boleh meramal cuaca hari ini dan pada masa akan datang.


Contoh: Kira-kira 20 tahun yang lalu, anda pasti akan bertanya kepada orang yang pernah berada di sesuatu tempat sebelum merancang perjalanan. Tapi, apa yang anda hanya perlu lakukan sekarang ialah bertanya kepada Google di mana tempat itu berada, dan Google akan memberi lokasi serta laluan yang paling sesuai untuk dilalui di dalam peta Google.

 

AI Dalam Situasi/Keadaan Yang Berisiko


Dengan mencipta robot AI yang boleh melakukan tugas bagi pihak manusia, kita boleh melepasi banyak sekatan berbahaya. Ia boleh digunakan secara berkesan dalam apa-apa jenis situasi atau keadaan, sama ada pergi ke Marikh, mematikan bom, meneroka kawasan paling dalam di lautan, atau melombong arang batu dan minyak.


Sebagai contoh, letupan di loji tenaga nuklear Chernobyl di Ukraine. Tidak ada manusia yang boleh mendekati kawasan tersebut kerana kesan radioaktif yang membunuh, tiada robot berkuasa AI pada masa itu yang boleh membantu dalam mengurangkan kesan radioaktif dengan mengawal kebakaran pada peringkat awalnya.

 

Lebih Cepat Membuat Keputusan


Membuat keputusan dengan lebih pantas ialah satu lagi faedah AI. Dengan mengautomasikan tugasan tertentu dan menyediakan cerapan masa nyata, AI boleh membantu organisasi membuat keputusan yang lebih pantas . Ini boleh menjadi sangat berharga dalam persekitaran yang berisiko tinggi, di mana keputusan mesti dibuat dengan cepat dan tepat untuk mengelakkan kesilapan dan menyelamatkan nyawa.

 

Pengenalan Corak


Dengan keupayaan untuk menganalisis sejumlah besar data dan mengenal pasti corak dan arah aliran, AI boleh membantu perniagaan dan organisasi memahami dengan lebih baik gelagat pelanggan, arah aliran pasaran dan faktor penting lain. Maklumat ini boleh digunakan untuk membuat keputusan yang lebih baik dan meningkatkan hasil perniagaan.

 

Aplikasi Dalam Perubatan


AI juga telah memberikan sumbangan besar dalam  bidang perubatan, dengan aplikasi daripada diagnosis dan rawatan kepada penemuan ubat dan ujian klinikal. Alat berkuasa AI boleh membantu doktor dan penyelidik menganalisis data pesakit, mengenal pasti potensi risiko kesihatan dan membangunkan pelan rawatan. Ini boleh membawa kepada hasil kesihatan yang lebih baik untuk pesakit dan membantu mempercepatkan proses rawatan dan teknologi perubatan baharu.

 

 

Kekurangan Artificial Intelligence

 

Kos Yang Tinggi


Keupayaan untuk mencipta mesin yang boleh mensimulasikan kecerdasan manusia bukanlah sesuatu yang kecil. Ia memerlukan banyak masa dan sumber serta menelan belanja yang besar. AI juga perlu beroperasi dengan peralatan dan perisian terkini untuk mudah dikemaskini dan memenuhi keperluan, sekali gus menjadikannya agak mahal.

 

Tiada Kreativiti


Kelemahan besar AI ialah ia tidak boleh belajar berfikir di luar kotak seperti manusia. AI mampu belajar dari semasa ke semasa dengan data yang diperolehi dan pengalaman lalu, tetapi tidak boleh menjadi kreatif dalam pendekatannya. Contoh klasik ialah bot Quill yang boleh menulis laporan pendapatan Forbes. Laporan ini hanya mengandungi data dan fakta yang telah diberikan kepada bot. Walaupun amat mengagumkan bahawa bot boleh menulis artikel sendiri, ia tidak mempunyai sentuhan manusia yang terdapat dalam artikel Forbes yang lain.

 

Pengangguran


Satu aplikasi kecerdasan buatan ialah robot, yang menggantikan pekerjaan dan meningkatkan pengangguran (dalam beberapa kes). Oleh itu, ada yang mendakwa bahawa sentiasa ada peluang pengangguran akibat chatbots dan robot yang menggantikan manusia.


Sebagai contoh, robot sering digunakan untuk menggantikan sumber manusia dalam pembuatan dan pengilangan di beberapa negara yang lebih maju dari segi teknologi seperti Jepun. Sementara ia dapat mewujudkan peluang tambahan untuk manusia bekerja, tetapi di samping itu ia juga menggantikan tenaga manusia untuk meningkatkan kecekapan.

 

Menjadikan Manusia Malas


Aplikasi AI mengautomasikan kebanyakan tugas yang membosankan dan berulang. Oleh kerana kita tidak perlu menghafal atau berfikir untuk menyelesaikan kerja, kecenderungan manusia untuk menggunakan otak untuk berfikir semakin kurang. Ketagihan kepada AI ini boleh mendatangkan masalah kepada generasi akan datang.

 

Tiada Etika


Etika dan moral ialah ciri manusia yang paling penting dan sukar untuk digabungkan ke dalam AI. Kemajuan pesat AI telah menimbulkan beberapa kebimbangan bahawa suatu hari nanti, AI akan berkembang secara tidak terkawal, dan akhirnya menghapuskan sifat kemanusiaan. Momen ini dirujuk sebagai ketunggalan AI.

 

Tanpa emosi


Sejak awal kanak-kanak, kita telah diajar bahawa komputer mahupun mesin  tidak mempunyai perasaan. Manusia berfungsi sebagai satu pasukan, dan pengurusan dalam pasukan adalah penting untuk mencapai matlamat. Walau bagaimanapun, tidak dinafikan bahawa robot lebih unggul daripada manusia apabila berfungsi dengan berkesan, tetapi juga benar bahawa hubungan manusia, yang membentuk asas pasukan, tidak boleh digantikan oleh komputer.

 

Tiada Penambahbaikan


Manusia tidak boleh membangunkan kecerdasan buatan kerana ia adalah teknologi berdasarkan fakta dan pengalaman yang telah dimuatkan sebelumnya. AI mahir menjalankan tugas yang sama berulang kali, tetapi jika kita mahukan sebarang pelarasan atau penambahbaikan, kita mesti mengubah kod secara manual. AI tidak boleh diakses dan digunakan sama seperti kecerdasan manusia, tetapi ia boleh menyimpan data yang tidak terhingga.


Mesin hanya boleh menyelesaikan tugas yang telah dibangunkan atau diprogramkan; jika mereka diminta untuk menyelesaikan perkara lain, mereka seringkali gagal atau memberikan hasil yang tidak berguna, yang boleh memberi kesan negatif yang ketara. Oleh itu, kita tidak dapat membuat sesuatu yang konvensional.