10 Feb 2018

TAWARAN BIASISWA SHELL 2018

Shell telah menjadi rakan kongsi dalam memajukan Malaysia selama lebih dari 125 tahun. Shell memainkan peranan dalam mengembangkan sektor tenaga negara dan mempunyai kepelbagaian dari usaha minyak sederhana kepada kumpulan syarikat yang terlibat dalam setiap aspek perniagaan minyak dan gas moden.
Hari ini, Shell mengekalkan kehadirannya dalam pelbagai aspek di negara ini melalui pelaburan jangka panjang, perkongsian inovasi, dan impak kepada komuniti tempatan serta membantu merintis industri minyak dan gas Malaysia dan memacu pertumbuhannya serta membuka beribu-ribu peluang pekerjaan kepada rakyat Malaysia.

Sejak penubuhannya, Program Biasiswa Shell Malaysia telah memberi manfaat kepada lebih daripada 1500 pelajar dalam mengejar aspirasi pendidikan mereka. 

Biasiswa Shell

Biasiswa Shell Malaysia telah membuka peluang kepada anak tempatan untuk melanjutkan pengajian peringkat sarjana muda di universiti peringkat global, mengambil bahagian dalam program mentoring, program latihan industri, dan setelah tamat pengajian akan memulakan kerjaya dengan Shell.
Sekiranya anda ingin memulakan kerjaya dan menjadi sebahagian daripada keluarga Shell bolehlah memohon. Permohonan Program Biasiswa Shell Malaysia dibuka setiap tahun dari 25 Februari hingga 25 Mac.

Tawaran ini adalah untuk calon yang ditaja di peringkat A-level dan mahasiswa di kolej dan universiti berprestij di dalam dan di luar negara dan tertakluk kepada prestasi pelajar.

Bidang Pengajian Yang Ditaja 

Biasiswa Shell akan menaja pelajar yang berhasrat untuk meneruskan pengajian tinggi dalam bidang pengajian berikut:

Kejuruteraan: Mekanikal, Awam, Kimia, Petroleum, Elektrik & Elektronik
Sains: Geologi, Geosains, Geomatik, Geofizik
Komersial: Sumber Manusia, Perniagaan & Pengurusan

Kelayakan
  • Kemahiran kepimpinan yang kuat dan aktif dalam aktiviti kokurikulum seperti  masyarakat dan kelab, sukan, dll.
  • Tidak  mempunyai tawaran biasiswa / pinjaman lain
  • Pencapaian akademik seperti berikut:
            - Minimum 8As (A / A +) di peringkat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) ATAU
            - Gred peringkat O cemerlang di IGCSE (A * / A)
  • Sebelum membuat permohonan, pastikan pemohon layak bekerja di negara di mana program biasiswa ditawarkan.
  • Umur tidak melebihi 18 tahun pada tarikh pendaftaran bagi kajian asas

Bagi permohonan yang berjaya, mereka akan dihantar ke Kolej Tuanku Jaafar untuk mengikuti Program A-Level
* tertakluk kepada terma & syarat tambahan
  

Maklumat penting:
- Calon perlu melengkapkan Langkah 2: Penilaian Dalam Talian dalam tempoh 10 hari selepas menerima e-mel.
- Hanya pemohon yang disenarai pendek akan diberitahu untuk ke langkah permohonan seterusnya.

PROSES PERMOHONAN
Langkah 1: Permohonan Dalam Talian/Online

Lengkapkan permohonan dalam talian, masa boleh dijimatkan dengan menyambung profil LinkedIn. Sebelum memohon, pastikan pemohon layak bekerja di Malaysia. Permohonan tidak boleh mengambil masa lebih daripada 5-10 minit.

Langkah 2: Penilaian Dalam Talian

Selepas menghantar permohonan, pemohon akan diminta untuk melengkapkan tiga penilaian dalam talian. Kesemuanya akan mengambil masa kira-kira 40 minit dan perlu diselesaikan dalam tempoh 10 hari setelah mendapat arahan.

Ujian masa kognitif
Ujian masa dibahagikan kepada tiga bahagian, meliputi kemahiran lisan, kemahiran berangka, dan penalaran abstrak masing-masing. Pemohon mempunyai 4 minit untuk menyelesaikan setiap bahagian.
Penilaian Cara Kerja
Segmen ini akan menilai pendekatan untuk bekerja dan tingkah laku mengikut faktor utama personaliti. Penilaian ini tidak diberikan masa, dan hanya mengambil masa 10-12 minit untuk diselesaikan.

Langkah 3: Tinjauan Video Atas Permintaan

Setelah disenarai pendek selepas LANGKAH 2, jemputan akan dihantar atas permintaan melalui temuduga secara video. Wawancara video ringkas dan dirakamkan adalah peluang  pemohon untuk menceritakan  mengenai diri dan kelayakan.

Langkah 4: Temuduga Akhir

Peringkat akhir penilaian, di mana pemohon akan ditemuduga oleh Scholarship Board of Trustees  berasaskan soalan-soalan senario dan pengalaman akademik serta kepimpinan.