8 Jan 2024

Misteri Ribut Solar: Fenomena Langit yang Menakjubkan dan Mempengaruhi Bumi

Apa yang terlintas di fikiran anda apabila anda mendengar perkataan "ribut"? Mungkin imej awan hitam bergelombang meluas di angkasa penuh dengan kegelapan mewarnai fikiran anda. Bunyi guruh yang berdentum mungkin mengisi telinga anda. Mata anda mungkin mencari langit untuk kilat yang menyambar.


Namun, bagaimana pula dengan ribut solar? Adakah anda percaya bahawa Bumi kadang-kadang terkena ribut solar dan anda mungkin tidak melihat atau mendengar apa-apa daripada perkara yang baru disebutkan?


Ribut Solar

 

Ribut solar adalah istilah yang digunakan untuk kesan atmosfera yang dirasai di Bumi akibat daripada peristiwa tertentu yang berlaku di Matahari. Anda mungkin menganggap Matahari sebagai cahaya terang yang sentiasa bersinar tanpa berubah. Namun, dalam realiti, ia adalah bola gas yang sangat besar dan cair yang sentiasa berubah-ubah.

 

Ribut solar berlaku apabila Matahari mengeluarkan letupan tenaga yang besar dalam bentuk kilat solar dan ejeksi jisim korona. Peristiwa ini menghantar aliran cas elektrik dan medan magnet ke arah Bumi dengan kelajuan kira-kira tiga juta batu sejam.

 

Apabila ribut solar melanda Bumi, ia sering menghasilkan tontonan "cahaya utara" yang menakjubkan di bahagian atmosfera yang boleh dilihat di kawasan-kawasan berdekatan dengan Lingkaran Arktik. Ribut solar juga boleh mengganggu satelit dan pelbagai bentuk komunikasi elektronik.

 

Ribut solar bermula dengan letupan besar di Matahari. Letupan ini - dikenali sebagai kilat solar - boleh setaraf dengan berbilion bom nuklear!

 

Kilat solar biasanya berlaku serentak dengan pelepasan aliran besar plasma yang bercas dan bergerak dengan kelajuan jutaan batu sejam. Aliran ini dikenali sebagai ejeksi jisim korona, atau CME. Apabila CME melanda Bumi, ia boleh menyebabkan ribut geomagnetik yang mengganggu satelit dan grid tenaga elektrik.

 

Sebagai contoh, pada Februari 2011, CME yang dihasilkan oleh kilat solar yang sangat kuat mengganggu komunikasi radio di seluruh China. Sesetengah pakar percaya bahawa ribut solar besar boleh menyebabkan lebih dari 20 kali kerosakan ekonomi ribut taufan terburuk.

 

Para saintis yang mengkaji ribut solar mendapati bahawa kekerapan kilat solar kelihatan mengikuti kitaran solar 11 tahunan. Pada masa kegiatan puncak, boleh terdapat beberapa ribut solar setiap hari. Pada masa lain, mungkin hanya ada kurang dari satu ribut solar seminggu. Para saintis menjangkakan kitaran aktiviti Matahari pada masa ini akan mengakibatkan puncak ribut solar pada tahun 2024.