10 Mar 2018

PANDUAN KETAHUI MINAT KERJAYA DAN CIRI KEPERIBADIAN DALAM 10 MINIT DENGAN UPUTAG



Dilema Pelajar Semasa

Majoriti pelajar terutamanya lepasan SPM atau STPM tidak pasti apa program pengajian yang sepadan dengan minat kerjaya mereka, sifat atau ciri keperibadian dan pencapaian akademik mereka.

Sesetengah pelajar masih tidak pasti apa yang mereka mahu selepas menamatkan pengajian mereka, adakah meneruskan pengajian atau terus mencari kerja disebabkan tidak mengetahui apa bidang diingini sebenar untuk langkah seterusnya.

Ketidaksamaan antara kepentingan kerjaya dan program pengajian di universiti akan membawa kepada tekanan akademik dan risiko menganggur apabila tamat pengajian.

Oleh sebab itu mereka harus mencari mekanisma lain untuk membantu dalam menentukan minat yang bersesuaian dengan keperibadian dan akademik. Mekanisma yang boleh dicuba atau diguna pakai dalam membuat penilaian ini adalah UPUTag. Di sini diterangkan serba sedikit tentang UPUTag.



Apakah UPUTag?

UPUTag ialah Sistem Profail Penilaian Sendiri dalam talian yang direka khas untuk membantu pelajar menentukan kursus pembelajaran yang betul berdasarkan kepentingan kerjaya mereka, kebolehan, persekitaran kerja, dan keperibadian.

Ia telah direka oleh ahli psikologi pakar Malaysia berdasarkan nilai-nilai dan budaya dari norma dan masyarakat Malaysia.

Profil Kerjaya UPUTag adalah alat psikologi yang direka khusus untuk memberikan hasil saintifik dan data seseorang berdasarkan minat kerjaya berdasarkan RIASEC Holland Theory (Realistik, Penyiasatan, Artistik, Sosial, Usaha dan Konvensional).

Kumpulan umur yang sesuai adalah antara 12 hingga 70 tahun. Ujian ini sangat sesuai untuk pelajar terutamanya dalam mengenal pasti kekuatan keperibadian mereka dan merancang untuk mengambil kursus masa depan dan perancangan kerjaya.

Profil psikologi UPUTag direka khusus dalam tiga (3) edisi, iaitu edisi Sekolah, Kolej / Universiti dan Pertubuhan.



Objektif Utama UPUTag

-  Untuk membantu pelajar mencari dan memilih program pengajian yang sesuai dengan ciri keperibadian mereka, minat kerjaya dan pencapaian akademik.

-  Untuk membantu pelajar dan ibu bapa membuat keputusan yang tepat.

-  Selesaikan proses membuat keputusan dalam memilih program pengajian melalui data saintifik.


DISCOVER YOUR CAREER INTERESTS AND PERSONALITY TRAITS IN 10 MINUTES! Ketahui dengan lebih lanjut sila klik website ini :