19 May 2023

Kebaikan Dan Keburukan Internet Dalam Kehidupan Manusia

Internet ialah sistem rangkaian yang telah merevolusi sepenuhnya perdagangan dan komunikasi di seluruh dunia. Rangkaian ini menghubungkan pelbagai sistem komputer di seluruh dunia dan membolehkan mereka berkomunikasi dengan cekap. Internet telah membawa banyak perubahan dalam kehidupan kita dalam komunikasi, pemasaran, perkongsian dan hiburan. Popularitinya berkembang dengan perlahan, tetapi hari ini hampir separuh daripada penduduk dunia menggunakan Internet dalam pekerjaan seharian. Kini, internet sudah sinonim dalam kehidupan seharian kita.


Teknologi Internet, Kebaikan Dan Keburukan Internet


Selain daripada memberi banyak manfaat dan memudahkan peradaban manusia, internet juga dapat memberi kesan buruk sekiranya kita tidak dapat mengawal aktiviti di laman maya. Di bawah dirangkumkan beberapa kebaikan dan keburukan internet kepada manusia.

 


Kebaikan Internet

 


1. Sumber Maklumat


Kelebihan utama internet ialah sebagai sumber maklumat. Internet dipenuhi dengan beribu-ribu laman web yang memberi maklumat, pengetahuan dan kandungan yang berharga. Anda boleh mencari semua jenis maklumat, mencari penyelesaian melalui laman-laman web yang telah tersedia di internet, sama ada maklumat akademik atau saintifik. Internet telah menjadikan kehidupan manusia lebih mudah dan lebih fleksibel. Selain itu, pelajar boleh meneliti dan membuat kajian terhadap subjek atau tugasan mereka di rumah hanya dengan menggunakan internet.

 


2. Sumber Hiburan


Internet juga menjadi sumber hiburan kepada pengguna dalam banyak cara. Anda boleh mendengar muzik, bermain permainan, menonton filem dan bersembang melalui tapak laman web sosial. Internet menyediakan banyak laman web yang memberi hiburan percuma untuk orang ramai berbual mengenai sesuatu perkara dan berkongsi kandungan mereka contohnya Youtube, Facebook, Netflix dan banyak lagi. Dengan adanya sumber hiburan di internet ini akan membuatkan anda sukar menjadi bosan kerana sentiasa mendapat hiburan yang berkekalan.

 


3. Sentiasa Maklum Dengan Maklumat Terkini


Internet sentiasa memberi anda maklumat terkini walau di mana anda berada  dan pada bila-bila masa. Anda boleh mengakses berita semasa di internet dengan mudah dalam beberapa saat sahaja tanpa menunggu berita di televisyen atau membeli suratkhabar. Twitter, Facebook dan LinkedIn adalah semua platform media sosial yang membolehkan pengguna sentiasa mengetahui hal ehwal semasa di seluruh dunia.

 


4. Membeli-Belah Dalam Talian


Sepanjang dua dekad yang lalu,  pengguna dan peruncit telah mendapat manfaat daripada kebangkitan dan kewujudan membeli-belah dalam talian. Dengan kemudahan telefon bimbit dan komputer riba, pengguna boleh mengakses pelbagai produk dengan mudah dengan hanya dihujung jari sahaja. Pengguna internet boleh membeli barangan dengan harga yang berpatutan dan membuat perbandingan harga dalam talian. Perkhidmatan penghantaran produk atau barangan yang dibeli dalam talian juga tersedia sampai depan pintu dan memudahkan pengguna. Membeli-belah dalam talian lebih memudahkan pengguna daripada membeli-belah tradisional di pasaraya atau shopping mall.

 


5. Komunikasi


Internet memberi manfaat besar dalam komunikasi. Ia menawarkan pelbagai platform komunikasi percuma, termasuk Facebook, Zoom, Twitter dan LinkedIn. Kini, individu boleh dihubungkan melalui e-mel, persidangan video, berbual, blog dan suapan berita.

 


6. Rangkaian Sosial


Faedah utama internet ialah ia membolehkan anda sentiasa berhubung. Anda boleh menghubungi sesiapa sahaja, di mana-mana sahaja di seluruh pelusuk dunia dan pada bila-bila masa. Anda boleh berkomunikasi dengan cepat bersama rakan dan keluarga tidak kira di mana mereka berada. Aplikasi internet yang berbeza membolehkan anda berkomunikasi ke seluruh dunia.

 


7. Pembelajaran


Kini kita boleh belajar dan mengajar dengan lebih berkesan dengan adanya internet. Internet menawarkan pelbagai sumber pembelajaran dan pengajaran kepada penggunanya, termasuk kandungan berkaitan kajian subjek yang tersedia, video kuliah dan arahan dalam talian. Video dalam talian, kuliah dan nota telah menjadikan proses pembelajaran menjadi unik.

 


8. Menjana Pendapatan Di Internet


Banyak pasaran bebas tersedia dalam talian, di mana anda boleh menjual perkhidmatan atau produk anda dan mendapat bayaran serta-merta. Membuat laman web, kerja-kerja freelance , rangkaian pemasaran, dan banyak pilihan lain telah tersedia. Anda boleh menjana pendapatan bulanan yang baik dengan melakukan pekerjaan berasaskan Internet. Orang ramai lebih suka membuat kerja secara dalam talian daripada pekerjaan tradisional.

 


9. Perbankan Dalam Talian


Satu lagi kelebihan menggunakan internet ialah perbankan dalam talian. Disebabkan pemasaran dan jual beli dalam talian, pemindahan pembayaran juga dilakukan secara dalam talian. Banyak perkhidmatan perbankan dalam talian tersedia di internet, membolehkan anda memindahkan wang dari satu lokasi ke lokasi lain tanpa mengira sama ada bank itu dibuka. Tidak perlu melawat bank fizikal jika anda menggunakan perkhidmatan perbankan dalam talian. Anda boleh menyelesaikan transaksi anda dari keselesaan rumah anda sendiri.

 

 

Keburukan Internet

 


1. Pembaziran Masa


Kelemahan utama internet ialah pembaziran masa. Kebanyakan pengguna internet banyak membuang masa di laman rangkaian sosial tanpa melakukan aktiviti yang produktif. Pengguna menjadi ketagih dengan perkhidmatan dan hiburan dalam talian ini. Dan ini menyebabkan pengguna leka dan melupakan aktiviti atau pekerjaan lain yang lebih penting dalam kehidupan mereka.

 


2. Ketagihan Internet


Internet telah menyebabkan orang tidak dapat hidup tanpanya. Ini jelas menunjukkan bahawa orang ramai telah ketagih dengan Internet. Ia telah menjejaskan bukan sahaja orang dewasa tetapi juga kanak-kanak. Kanak-kanak berumur dua tahun hari ini menggunakan telefon bimbit untuk menonton video dalam talian pada aplikasi seperti Youtube. Internet telah meningkatkan masa mereka menatap skrin dan menyekat pertumbuhan mental mereka.

 


3. Tempat Tidak Selamat Untuk Kanak-Kanak


Internet adalah tempat tidak selamat untuk kanak-kanak kerana banyak laman web tidak beretika dan lucah yang membahayakan generasi muda. Internet sangat mudah untuk diakses oleh kanak-kanak dan sekiranya tersilap langkah akan memberi pengaruh negative yang akan memberi kesan yang buruk kepada mental mereka.

 


4. Pendedahan Privasi/Kebocoran Maklumat


Apabila orang menggunakan tapak web rangkaian sosial atau perkhidmatan perbankan dalam talian, mereka menambahkan maklumat peribadi mereka seperti ID e-mel, nombor akaun bank, nombor kad kredit, nombor telefon, dsb., di tempat ini. Seseorang yang pakar dalam perisian atau penggodam boleh mendapatkan maklumat ini dengan mudah dan boleh menyebabkan kerugian besar kepada pengguna. Penggodam memprogramkan virus berbahaya yang masuk ke dalam sistem komputer dan memusnahkan data berharga.

 


5. Penipuan Wang


Penipuan Internet ialah skim yang melibatkan penawaran iklan penipuan dan meminta bayaran pendahuluan melalui e-mel, tapak web, bilik sembang atau papan mesej. Pengiklan mengelirukan pelanggan dan memperoleh semua maklumat akaun bank mereka menggunakan jenis penipuan yang dijalankan melalui internet ini. Oleh itu, berhati-hati dengan skim ini apabila menggunakan internet.

 


6. Ancaman Virus/Malware


Virus adalah program yang merosakkan fungsi sistem komputer. Ia datang melalui Internet dan boleh merosakkan keseluruhan sistem dalam beberapa saat. Virus dan perisian hasad merebak dengan cepat melalui Internet, dan jumlah data pada peranti boleh rosak. Banyak syarikat multinasional telah menghadapi kerugian besar pada masa lalu akibat virus dalam sistem. Keselamatan siber hari ini adalah salah satu kebimbangan terbesar di hadapan jabatan IT. Banyak negara telah meluluskan undang-undang khusus untuk perkara yang sama, tetapi segala-galanya nampaknya tidak masuk akal hari ini.

 


7. Ugutan atau Gangguan Dalam Talian


Laman media sosial seperti Facebook, Whatsapp, dan Instagram digunakan untuk mencuri banyak maklumat peribadi. Penyerang mula-mula mendapatkan maklumat peribadi anda dan kemudian menyasarkan anda untuk gangguan dan ugutan. Ini juga boleh membawa kepada aktiviti jenayah.

 


8. Buli siber


Buli siber ialah satu bentuk gangguan dalam talian. Ia paling biasa dalam permainan dan platform media sosial. Orang ramai membuat kenyataan yang menghina atau membenci tentang mangsa buli siber serta memalukan mereka.

 


9. Maklumat Salah


Internet tersedia untuk semua orang, dan sesiapa sahaja boleh menambah maklumat di sini. Oleh itu skop untuk maklumat yang salah atau palsu timbul. Semua orang boleh menjalankan tapak web, dan terdapat banyak platform blog percuma di Internet supaya semua orang boleh memberikan maklumat di Internet. Akibatnya, Internet boleh memiliki maklumat yang salah, yang berbahaya kepada pengguna. Ia adalah salah satu kelemahan Internet yang paling penting.

 


10. Isu Kesihatan


Kita semua tahu bahawa duduk berjam-jam boleh menyebabkan obesiti. Jika anda menggunakan Internet tanpa henti, bermain permainan atau menghabiskan terlalu banyak masa di laman rangkaian sosial, ia boleh membawa kepada badan yang tidak sihat dan obesiti. Sindrom carpal tunnel menjadi biasa jika terlalu banyak masa dihabiskan di hadapan komputer. Sindrom ini boleh menjejaskan postur badan anda dengan teruk dan mengakibatkan masalah kesihatan sepanjang hayat.